امامزاده سیّد زین العابدین(ع) شهر سنخواست

آستان مقدس امامزاده زین العابدین(ع)نگین فیروزه ای شهر سنخواست

امامزاده سیّد زین العابدین(ع) شهر سنخواست

آستان مقدس امامزاده زین العابدین(ع)نگین فیروزه ای شهر سنخواست

امامزاده سیّد زین العابدین(ع) شهر سنخواست
آستان مقدس امامزاده زین العابدین(ع)
شماره ثبت در فهرست آثار ملی: 18743
موقعیت : شمال شرق میدان مرکزی شهر سنخواست
آرامگاه امام زاده زین العابدین (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است بنایی تاریخی-مذهبی واقع در شهر سنخواست است و از لحاظ ویژگی های معماری منحصر به فرد است بنای مربوط در زمان صفویه احداث شده و تاکنون تغییرات فراوانی یافته است .
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۵:۰۱

امامزاده کرف جلگه سنخواست


 

تبیان زنجان

روستای کرف یکی از روستاهای بخش جلگه سنخواست است و در فاصله چند کیلومتری شمال سنخواست واقع شده است و دارای امامزاده‌ای است که در خارج روستا به فاصله‌ی کمی در سمت غربی بر روی تپه‌ای قرار دارد. این بنا کاهگلی است و دارای یک گنبد و چهار ایوان است و بالای هر ایوان دو منازه (گلدسته) دیده می‌شود.

آن گل اندود است و سالم باقی مانده است. اهالی اموات خود را پیرامون این امامزاده دفن می‌کنند.

 این بنا در بین اهالی به امامزاده معروف است ولی اسم امامزاده را نمی‌دانند. نگارنده با مراجعه به چند تن از افراد سالخورده‌ی محل نام امامزاده را جویا شده ولی هیچ کس نام او را نمی‌دانست و فقط می‌گفتند از فرزندان یا نوادگان امام رضا (ع) است و علاقه‌ای هم بهدانستن نام او نداشتند ولی با این همه احترام و اعتقاد تامی برای او قائل بودند.

مردم بسیاری از حاجات و نیازمندی‌های و رفع مشکلاتشان را از او می‌خواهند. مردم معتقدند که او بسیاری از بیماری‌ جسمی و روحی و عصبی را شفا می‌دهد. مردم محل معتقد بودند اگر کسی با اخلاص و از جان و دل حاجت خود را از او بخواهد او حتماً آن را برآورده می‌کند.

برخی از پیرمردها می‌گفتند اگر کسی به این امامزاده قسم دروغ بخورد بعد از ده روز می‌میرد. بعضی افراد که دارای بیماری‌های سخت و ناعلاج باشند شب را در داخل حرم امامزاده می‌خوابند و انتظار شفا بخشی از امامزاده دارند.

عزاداری ایام محرم در جوار امامزاده صورت می‌گیرد و در این مراسم علاوه بر اهالی ساکن در محل، افرادی که به شهرستان مهاجرت کرده‌اند نیز حضور می‌یابند.

نوروز به زیارت امامزاده و اهل قبور می‌روند. شهدای جنگ تحمیلی را در مقابل ایوان شرقی امامزاده دفن کرده‌اند. مطابق گفته اهالی، امامزاده آب و ملک وقفی دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۷
ایزدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی