امامزاده سیّد زین العابدین(ع) شهر سنخواست

آستان مقدس امامزاده زین العابدین(ع)نگین فیروزه ای شهر سنخواست

امامزاده سیّد زین العابدین(ع) شهر سنخواست

آستان مقدس امامزاده زین العابدین(ع)نگین فیروزه ای شهر سنخواست

امامزاده سیّد زین العابدین(ع) شهر سنخواست
آستان مقدس امامزاده زین العابدین(ع)
شماره ثبت در فهرست آثار ملی: 18743
موقعیت : شمال شرق میدان مرکزی شهر سنخواست
آرامگاه امام زاده زین العابدین (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است بنایی تاریخی-مذهبی واقع در شهر سنخواست است و از لحاظ ویژگی های معماری منحصر به فرد است بنای مربوط در زمان صفویه احداث شده و تاکنون تغییرات فراوانی یافته است .
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی،حجت الاسلام صالحی نیا رئیس اوقاف جاجرم از آغاز عملیات عمرانی پروژه ساخت شبستان امامزاده زین العابدین (ع) سنخواست در ضلع شمالی این امامزاده  به مساحت 200 متر مربع با اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان  از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری  و کمک های مردمی و اعتبارات دولتی خبر داد.
حجت الاسلام صالحی نیا گفت: هفته آینده نیز آینه کاری تربت خانه امامزاده زین العابدین (ع) نیز آغاز می شود.
 در فاصله 50 کیلومتری شمال شرق شهرستان جاجرم شاهد یکی از این بناهای مقدس هستیم که از جنبه مذهبی و همچنین تاریخی ارزش بسیاری دارد و مانند نگینی در مرکز شهر مذهبی سنخواست می درخشد.

از نظر مردم شناسی تاریخی و تبارشناسی (علم النسب Genealogy) شخص مدفون در این بقعه متبرکه «سیدزین العابدین (ع)» از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر(ع) می باشد.

این بنا با پلان مربع شکل و مساحت 45 متر مربع با خشت خام ساخته شده و دارای 4 ایوان است که تنها یک ایوان آن هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد و درب اصلی که ورودی بنانیز می باشد در ضلع جنوبی و در مسیر خیابان اصلی قرار گرفته است.

تزئینات داخلی بنا بسیار ساده و شامل طاقچه هایی کوچک درچهارضلع دیواره هامی باشد. ارتفاع بنا تازیر گنبد7/5 متر و فضای داخلی بنا 6/5×6/5 متر و پهنای دیوارها یک متر عرض دارد.

کاشی های فیروزه ای رنگ نصب شده بر گنبد، نیز زیبایی خاصی به این بنا افزوده است.

کاشی کاری گنبد، مرمت و بازسازی داخلی و کف بنا با حفظ اصول سنتی آن و همت هیئت امنا آستانه مبارکه و اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی درسال 1381 انجام گرفت و در سالهای اخیر نیز همکاری ها ادامه داشته است و پیرو تعامل و همکاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی طرح جامع عمرانی حرم مطهر ، واحداث شبستان شهدا از جمله اقداماتی است که درسال جاری درحال پیگیری واجرا می باشد. این بنا به شماره ثبت 18743 در تاریخ 1385/12/28 در فهرست آثار ملی در آمده است.


 
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۲۱
ایزدی